Τετάρτη, 22 Ιουνίου 2016

Δωμάτια απόδρασης (escape rooms)


Είσαι κλειδωμένος σε ένα δωμάτιο... Γύρω σου υπάρχουν πολλά αντικείμενα και ξέρεις πως αυτό που πρέπει να κάνεις είναι να ψάξεις για να βρεις την διέξοδο. Σηκώνεσαι αργά και περπατάς, ψάχνεις, σκέφτεσαι, βλέπεις και άλλους δίπλα σου να προσπαθούν όπως εσύ. 
Έχεις τόσο πολύ επικεντρωθεί στα στοιχεία που βρίσκεις και στα αντικείμενα που μπορεί να σε βοηθήσουν, που δεν ακούς τα βήματα πίσω σου. Ξαφνικά τα φώτα σβήνουν... ακούγονται κραυγές και μια μουσική που σε παραλύει... 
Συγχαρητήρια, μόλις είχες μια εμπειρία σε ένα escape room! Θα μπορέσεις να αποδράσεις;;; 

Escape Rooms: μια νέα μορφή ψυχαγωγίας που δεν θέλεις να χάσεις!






Τί είναι τα escape rooms;

Can you escape
Τα δωμάτια απόδρασης είναι χώροι με ζωντανά βιωματικά παιχνίδια περιπέτειας και μυστηρίου, όπου οι παίκτες έχουν μία μοναδική αποστολή: να “αποδράσουν” από το δωμάτιο, μέσα στα πλαίσια ενός καθορισμένου χρονικού ορίου, ακολουθώντας κρυμμένα στοιχεία και λύνοντας γρίφους.


Υπάρχουν ειδικά διαμορφωμένοι εσωτερικοί χώροι και δωμάτια μυστηρίου, διακοσμημένοι βάσει μυστήριων υποθέσεων, όπως επίσης και πολλές φανταστικές τοποθεσίες που μπορεί κάποιος να διαλέξει, όπως φυλακές, μπουντρούμια, διαστημικοί σταθμοί, στοιχειωμένα σπίτια και πολλά άλλα!


Πριν από τα “ζωντανά” δωμάτια απόδρασης...
... υπήρχαν τα βιντεοπαιχνίδια.
Αυτή είναι και η αρχή των γνωστών πλέον escape rooms.





Η ιδέα
Η ιδέα προήλθε από τα γνωστά σε όλους παιχνίδια περιπέτειας που παίζαμε στον υπολογιστή, τα “point-and-click”, όπου οι παίκτες έπρεπε να δραπετεύσουν από ένα δωμάτιο που ήταν κλειδωμένοι, χρησιμοποιώντας αντικείμενα και στοιχεία που θα έβρισκαν, εξερευνώντας το δωμάτιο.


Όλα ξεκίνησαν ασπρό μαυρα...


Η ιστορία των παιχνιδιών “point-and-click”

Παράδειγμα βιντεοπαιχνιδιού με εντολές κειμένου
Τα “point-and-click” έγιναν δημοφιλή τη δεκαετία του 1970, όπου οι άνθρωποι έψαχναν νέους τρόπους να επιτρέψουν στους χρήστες να αλληλεπιδρούν με τα παιχνίδια που έπαιζαν. Αρχικά τα βιντεοπαιχνίδια στηρίχθηκαν σε απλά κείμενα-εντολές που πληκτρολογούσε ο χρήστης στην οθόνη του. Η διαδικασία ήταν απλή: Ο παίκτης ακολουθούσε μία συγκεκριμένη πλοκή. Στο τέλος κάθε ενέργειας έπρεπε να διαλέξει μια απάντηση και να μεταβεί στην αντίστοιχη ενότητα με βάση την απόφαση που πήρε.

Ο συγκεκριμένος τρόπος χειρισμού, όπου ο παίκτης βρίσκεται παγιδευμένος μέσα σε μια τοποθεσία, χρονολογείται τουλάχιστον από το 1988 και συγκεκριμένα στο παιχνίδι περιπέτειας “Behind Closed Doors” στο οποίο ο παίκτης είναι παγιδευμένος μέσα σε μία τουαλέτα.

Ωστόσο, αυτός ο τρόπος σταδιακά καταργήθηκε για να έρθει στη θέση του ένας τρόπος χειρισμού του παιχνιδιού που βασιζόταν στην οπτική αντίληψη του ανθρώπου. Και έτσι δημιουργήθηκαν τα “point-and-click” παιχνίδια, όπου ο χρήστης χρησιμοποιούσε τον κέρσορα του ποντικιού για να αλληλεπιδρά με τα αντικείμενα μέσα στο παιχνίδι. Το πρώτο παράδειγμα ενός τέτοιου παιχνιδιού είναι το “Planet Mephius”, το οποίο διατιθόταν μόνο στην Ιαπωνία τον Ιούλιο του 1983.

Τα δωμάτια απόδρασης είναι οι ρεαλιστικές -“ζωντανές”-  εκδόσεις των βιντεοπαιχνιδιών απόδρασης.

Στα επόμενα χρόνια. το είδος αυτών των παιχνιδιών έγινε πολύ δημοφιλές με το παιχνίδι “Crimson Room”, το οποίο έφτιαξε ο Toshimitsu Takagi από την Ιαπωνία. Είναι ένα παιχνίδι με προοπτική πρώτου προσώπου, στο οποίο υπάρχει έντονα η αίσθηση της απομόνωσης λόγω της ατμοσφαιρικής μουσικής, του μινιμαλιστικού χώρου και του γεγονότος ότι δεν υπάρχουν άλλοι χαρακτήρες.

Crimson Room
Crimson Room

Ο παίκτης πρέπει να ψάξει το δωμάτιο κάνοντας κλικ πάνω σε αντικείμενα ή περνώντας τον κέρσορα του ποντικιού πάνω από συγκεκριμένα σημεία του δωματίου. Τις περισσότερες φορές αυτά τα παιχνίδια λαμβάνουν χώρα σε ένα δωμάτιο και ο απώτερος στόχος είναι να αποδράσει ο παίκτης από τη μία και μοναδική πόρτα.

Η δημοτικότητα αυτών των παιχνιδιών έγινε η έμπνευση για τα σημερινά ζωντανά παιχνίδια απόδρασης.


Η ιστορία των ζωντανών δωματίων απόδρασης

Τα ζωντανά παιχνίδια απόδρασης έχουν πάρει πολλά από τα στοιχεία που χρησιμοποιούνται στα αντίστοιχα βιντεοπαιχνίδια, όπως το ότι ο παίκτης είναι παγιδευμένος σε ένα δωμάτιο με μόνο μία έξοδο και πρέπει να βρει στοιχεία για να αποδράσει. Αλλά, λόγω του ότι πλέον τα παιχνίδια έχουν μια πιο φυσική μορφή, μπόρεσαν να προστεθούν και κάποια άλλα στοιχεία, όπως είναι η επίλυση γρίφων και το όριο χρόνου.

Για να αποδράσει ο παίκτης από το δωμάτιο πρέπει να παρατηρήσει πολύ τον περιβάλλοντα χώρο και να χρησιμοποιήσει δεξιότητες κριτικής σκέψης, καθώς και στοιχεία και αντικείμενα που υπάρχουν μέσα στο δωμάτιο, για να μπορέσει να δραπετεύσει.

Αρχικά, τα παιχνίδια παίζονταν σε διάφορα μπαρ και κλαμπ στην Ιαπωνία. Σύντομα, άρχισαν να χτίζονται πιο μόνιμες θέσεις σε όλη την Ασία και την Ευρώπη.

Το πρώτο δωμάτιο απόδρασης λεγόταν "Origin" και κατασκευάστηκε στο Silicon Valley, από μια ομάδα προγραμματιστών το 2006. Τα μυστήρια και οι προκλήσεις στο παιχνίδι ήταν εμπνευσμένα από την Αγκάθα Κρίστι.

Στη συνέχεια, άρχισαν να εμφανίζονται σε όλο τον κόσμο στα τέλη της δεκαετίας του 2000. Έγιναν γνωστά στις Η.Π.Α., στην Ιαπωνία, στον Καναδά και στο Ισραήλ στη δεκαετία του 2010. Το 2015, υπήρχαν πάνω από 2.800 δωμάτια απόδρασης σε όλο τον κόσμο.

Καθώς η βιομηχανία εξακολουθεί να αυξάνεται, μπορούμε να πούμε ότι ένα νέο δωμάτιο απόδρασης ανοίγει κάπου στον κόσμο σχεδόν κάθε μέρα.


Τα escape rooms στην Ελλάδα

Στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια τα δωμάτια απόδρασης έχουν μεγάλη ανάπτυξη. Στην Αττική υπάρχουν πάνω από 150 δωμάτια απόδρασης και 40 περίπου επιχειρήσεις.




Δεν είναι καθόλου δύσκολο να καταλάβει κανείς γιατί τα δωμάτα απόδρασης έγιναν τόσο δημοφιλή: μπορείς να είσαι ο Indiana Jones, ο Harry Potter, ένας αστυνόμος, αστροναύτης, μυστικός πράκτορας, δολοφόνος ή φυλακισμένος... ό,τι κι αν διαλέξεις το μόνο που είναι σίγουρο είναι πως η εμπειρία είναι μοναδική!


Απευθύνονται σε ηλικίες από 12 ετών και πάνω και δεν χρειάζεται καμία ιδιαίτερη δεξιότητα - μόνο φαντασία και όρεξη για παιχνίδι!



Αν σας άρεσε το άρθρο μου, μπορείτε να στηρίξετε την προσπάθεια μου και ταυτόχρονα να ζήσετε την εμπειρία ενός escape room, μπορείτε να κλείσετε ένα εισιτήριο πατώντας εδώ 


      Πηγές εικόνων και κειμένων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου